Biografie
Contact
Nieuws
Zoeken
Links

Recensies Als padden schreeuwen

'Charlotte van den Broecke, een wat oudere dame, woont met haar invalide vader in een oude vrijstaande villa: toonbeeld van vergane glorie. In een prachtig geschreven eerste hoofdstuk zie je een wereldvreemde vrouw, moe van het zorgen en te oud om nog aan iets anders te beginnen. Na een ongelukkige val in de badkamer wordt ze pas na dagen door inbrekers ontdekt en uiteindelijk ook gered, maar van enige dankbaarheid is geen sprake. Integendeel. Ze zint op wraak en daarbij gaat ze veel te ver. Een andere verhaallijn gaat over een groepje mannen die na een avondje uit voor de lol homo’s in elkaar slaan. Lieneke Dijkzeul maakt er een intrigerend geheel van, maar wat je vooral van deze zesde Paul Vegter-thriller bij zal blijven, zijn de schitterende portretten van eenzame mensen. Van Charlotte, maar ook van Talsma, Vegters collega. Na het overlijden van zijn vrouw luistert hij ’s nachts ‘naar het ontbreken van haar ademhaling.’ Een mengeling van thrillerelementen en psychologische hoogstandjes geeft aan Als padden schreeuwen iets heel bijzonders.'
Vrij Nederland

'
Dijkzeul bewijst haar kracht opnieuw door deze verhalen, terugblikkend en in het heden, uiteindelijk heel knap aaneen te weven.
Als padden schreeuwen is vooral heel sterk als psychologische thriller.’
vier en halve ster in De Telegraaf .

'Een mooi plot en de geloofwaardige hoofdpersonen zorgen voor een prima thriller.'
vier sterren in Algemeen Dagblad

‘´Lieneke Dijkzeul heeft als vanouds weer veel aandacht voor de sociale context van haar verhaal. Vegters relatie met zijn collega Renée, het verdriet van zijn rechterhand Talsma die zijn vrouw verloren is; ze beschrijft het op overtuigende wijze en weet ondertussen ook de spanning er goed in te houden.´
Leidsch Dagblad

´Lieneke Dijkzeul wordt vooral geroemd om haar prachtige en ingetogen schrijfstijl, en ook met Als padden schreeuwen wordt de lezer weer goed verwend. Zoals klei in de handen van een pottenbakker tot de schitterendste vormen wordt gekneed en op het palet van de schilder de mooiste kleuren worden gemengd, zo rijgt Lieneke Dijkzeul woorden aaneen tot betoverende zinnen waarmee zij haar personages treffend en overtuigend tot leven wekt en gedachten en gevoelens onder woorden brengt. […] Het verhaal is zorgvuldig geconstrueerd en de verschillende verhaallijnen worden kundig met elkaar verbonden. […]
Als padden schreeuwen is een thriller die je raakt en waarmee Dijkzeul laat zien dat zij behoort tot de absolute top van de Nederlandse misdaadliteratuur. Een thriller van hoog niveau.´
vier sterren op Hebban.nl/Crimezone

´Met de haar kenmerkende precisie en soberheid zet Lieneke Dijkzeul de gemoedstoestanden van de karakters neer. […] Het beschouwende gaat de schrijfster erg goed af. Dan voegt ze een dimensie toe aan haar bedachtzame, nuchtere stijl, een kervend mes dat je niet zo snel bij haar verwacht. Ook in het bedenken van dialogen blinkt ze uit. Laat je niet misleiden door haar economisch taalgebruik: het is bedrieglijk accuraat. […] Dit zesde Vegter-deel draait om verval en afscheid, geborgenheid en troost, liefde en de schijnvorm ervan. Als padden schreeuwen is een ragfijn gecomponeerd boek.´
vier sterren in De Scriptor